Kort na het vertrek op 5 december j.l. van de trailers vol hulpgoederen met transportnummers 33 en 34, die volgens onze planning de laatste twee transporten in 2011zouden zijn, ontvingen wij van onze sponsors en sympathisanten nog grote hoeveelheid levensmiddelen. Met de winter in aantocht is daar in Oost-Europa veel behoefte aan, zodat we besloten daarom nog een extra transport in te zetten.

Jaap Koning en ondergetekende vertrokken op maandag 19 december met het 35ste transport van dit jaar naar het dorp Breaza in Roemenië. Na een vlotte rit onder soms toch wel winterse omstandigheden, waren we dinsdag in de loop van de middag op de plaats van bestemming. De losploeg stond al klaar en na een paar uur waren de goederen gelost in de opslag in Breaza. De mensen van die losploeg kregen als dank voor hun hulp een tas met spullen mee waaronder een pak waspoeder, tevreden en blij gingen ze weer naar huis.

Ondertussen stond een heerlijke maaltijd op tafel bij Csaba en Imola. Samen met de familie en de kinderen hebben we hier van genoten. Het geeft een warm gevoel om te zien hoe de zeven kinderen uit probleemgezinnen door hen worden opgevangen. Mooi om mee te maken hoe deze kinderen dankzij Imola, Csaba, vader en moeder Boros en de andere familieleden een kans hebben op goede toekomst. Op school zijn kerstliedjes ingestudeerd voor een optreden op school en op kerstavond in de kerk. Wij kregen hier vast een voorproefje, heel leuk.

Toen de kinderen naar bed waren en alles weer tot rust was gekomen, hebben we nog even wat dingen doorgenomen.

Waar spraken we o.a. over:
· Een deel van de levensmiddelen die we gebracht hebben, zal worden gebruikt om 380 kerstpakketten te maken voor arme mensen in het stadje Reghin. De mensen van stichting Diakonia halen de spullen op in Breaza en gaan de pakketten maken en verspreiden. We krijgen hier een rapportage van.
· Imola en Csaba hebben zelf al 225 pakketten weggebracht en 100 pakketten voor de kinderen van de scholen in het dorp gemaakt, deze zullen deels op kerstavond worden gegeven.

Tijdens het rondbrengen van de kerstpakketten komen ze veel schrijnende gevallen tegen,klik hier voor de foto’s ook zonder tekst zijn deze te begrijpen.

Drie dingen springen eruit.

· Veel oude mensen redden het niet meer en zouden dolgraag naar een bejaardenhuis willen, dit lukt niet omdat er in het dorp is geen voorziening is en er ook in de stad Reghin veel te weinig mogelijkheden zijn.

· Er zijn in Breaza twee kleine straatjes waar zigeuners wonen. In het algemeen ziet het er daar redelijk uit. De mensen hebben vaak ook normaal werk en een (klein) inkomen. Eén gezin bestaande uit man, vrouw en een kind van 5 jaar en zij wonen in het huisje van haar overleden ouders. Dit huisje stort bijna in. Csaba en Imola zouden deze mensen graag willen helpen. De man kan en wil zelf veel doen, maar heeft geen geld om bouwmateriaal te kopen. De vrouw verwacht haar tweede kindje in januari. klik hier voor de foto’s

· In een dorp in de buurt van Urmenis worden ook pakketten gebracht. Boven op een heuvel, nauwelijks te bereiken als het regent, woont ook een gezin, man vrouw en een kind van zes. De man heeft een in het bos een tak op zijn hoofd gekregen en is daardoor gehandicapt geraakt. Het is een raadsel hoe ze daar overleven, maar ze zijn vrolijk, blij en gastvrij. Klein voorbeeld, hun kind van zes had nog nooit een pakje boter gezien. Het kan/gaat ook niet naar school.

· De spullen die we brengen gaan sinds kort ook naar Brancovenesti, hier wonen 14 bejaarden en een behoorlijk aantal geestelijk gehandicapten mensen. Ook hier is aan van alles gebrek, er gaan rolstoelen, matrassen, medisch artikelen heen en ook conserven van HAK. Een goede bestemming.

· Hanneke van der Spoel is ook weer spullen komen ophalen voor haar projecten in Tarnaveni. Ook daar worden dus mensen geholpen met de goederen die wij kunnen brengen.

· Jurjen Nagel uit Campina haalt ook goederen op voor zijn project. http://youtu.be/VVy_WmWCu0I

· De meubels die we de laatste tijd gebracht hebben, zijn met name naar scholen gegaan in Breaza en de dorpen daar om heen. Een nuttige en goede bestemming. klik hier voor de foto’s

· In een erg afgelegen klein dorp Bimbu (?) zijn ook 40 kerstpakketten heen gegaan net als 100 presentjes voor kinderen.

· Roelof Bus van stichting Immanuel komt ook regelmatig langs, de goederen vinden ook dan vaak hun weg in vooral zigeuner-gemeenschappen, waar de nood erg hoog is. www.immanuelbedum.nl

· Medische artikelen gaan naar ziekenhuizen in Tirgu Mures en ook naar Reghin.

· Het thuiszorg project onder leiding van Ildiko en Imola gaat heel goed. De mensen zijn dankbaar dat dit mogelijk is gemaakt. De medicijnen, medische artikelen, incontinentiematerialen etc. komen goed van pas. Er is een tekort aan bloedsuiker strips.

Wat verder ter tafel kwam;

· Het idee is ontstaan om met korte You tube filmpjes het mooie werk wat in Breaza en omgeving gebeurt onder de aandacht te brengen, volgend jaar nemen we een proef.

· De populatie van zigeuners in Roemenië neemt sterk toe, op jonge leeftijd vanaf 13 jaar krijgen de meisjes soms al kinderen en vaak worden dit er veel. De andere bevolkingsgroepen beperken zich vaak tot 1 kind en gaan ook vaak in het buitenland wonen.

· De blokkade van Nederland voor wat betreft de toetreding van Roemenië tot de Schengen landen, met als reactie daarop de oproep van de Roemeense President Basescu om geen Nederlandse groenten te kopen of te importeren, heeft tot gevolg gehad dat sommige mensen denken dat de groenten van HAK niet oké zijn(!). Op televisie zou te zien geweest zijn hoe onbeholpen de President zich heeft gedragen tijdens de bijeenkomsten van Staatshoofden en uit non-verbaal gedrag bleek dat ze hem niet serieus nemen.

· Imola heeft samen met Elena een studie op de Universiteit van Cluj Napoca tot sociaal werker afgerond. Elena werkt als sociaal werker in Urmenis, zo’n 30 kilometer van Breaza, ze is erg actief en doet wat ze kan om mensen te helpen. Bijvoorbeeld met aanvragen van uitkeringen en de verdeling voedsel die de staat beschikbaar stelde dit jaar voor het armste deel van de bevolking. Elena is een factor van betekenis voor de arme mensen daar. De burgemeester daar regelt ook veel en krijgt op onorthodoxe wijze dingen voor elkaar die goed zijn voor de mensen in het dorp en omgeving. Met de verdeling van de kerstpakketten daar wilde hij zich ook bezig houden en hij had hiervoor een lijst gemaakt. Elena accepteerde deze lijst echter niet, er stonden teveel mensen op die hun stem op hem hadden uitgebracht. Ze handhaafde haar lijst met de mensen die dit echt nodig hebben. Op de vraag van Imola krijg je hier geen problemen mee (?) antwoordde Elena, neen de Burgemeester is met alleen 8 jaar lagere school afhankelijk van mij als het aankomt op het invullen van papieren etc.. Imola en Csaba werken graag samen met Elena en weten zeker dat de door ons geboden hulp op een goede plek terecht komt.

· Csaba heeft het in zijn rug, hij vertilde zich aan een zwaar meubelstuk. Het gaat langzamerhand weer beter. Hij krijgt injecties tegen de pijn.

Dit waren zo ongeveer de dingen die we aan de keukentafel hebben besproken Het geeft, hoop ik, een beetje een indruk van hoe er daar aan toe gaat.

De volgende morgen om 5 uur (4 uur Ned. tijd) zaten we weer in de cabine en begonnen de reis naar huis. Het weer viel gelukkig mee; we hebben veel regen gehad maar geen extreme gladheid. Donderdag om 18 uur stond de Mercedes Actros weer met een volle tank op het terrein in Heerhugowaard en met bijna 4.000 kilometer meer op de teller. hier nog wat foto’s

Iedereen bedankt die dit mogelijk heeft gemaakt. Heeft u opmerkingen e.o. suggesties dan hoor ik dat graag.

Maarten Koel